Warsztaty edukacyjne „NOWE WIDNOKRĘGI – zrozumieć media”

13 listopada 2019 roku w Państwowej Wyższej Szkole Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu odbyły się edukacyjne warsztaty dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych pt. „NOWE WIDNOKRĘGI – zrozumieć media”.

Zajęcia przeprowadzone zostały przez wykładowców i szkoleniowców z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu oraz redaktorów, dziennikarzy, montażystów i operatorów z Radia Maryja i TV TRWAM. Uczestniczyli w nich uczniowie  szkół ponadgimnazjalnych w Jarosławiu tj. klasy dziennikarskie I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika pod opieką Pani  Danuty Matusz, Marzeny Gil, Elżbiety Łambuckiej i Doroty Szewczyk, klasa 2L Zespołu Szkół Drogowo – Geodezyjnych i Licealnych pod opieką Pani Celiny Sury, klasy 1A i 1b Publicznego Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego pod opieką  Pani Katarzyny Barabasz oraz klasy 2 i 3 TFM Zespołu Szkół Innowacyjnych pod opieką Pana Radosława Baja i Pani Renaty Stefanowskiej – Drewniak.

Warsztaty rozpoczęły się od zajęć z języka obrazu, podczas których wykładowcy przedstawili kulisy pracy za kamerą. Ćwiczenia praktyczne pozwoliły nam wcielić się w prezenterów pogody, wiadomości sportowych czy kandydata na prezydenta.  Ukazana została nam waga i rola treści wizualnych. Nauczono nas podstaw użycia Green Screena oraz jego zastosowań. Podsumowaniem pierwszej części  zajęć był krótki film o lampce nocnej, który miał za zadanie wytworzyć związek emocjonalny z nieożywionym, pozornie zwykłym przedmiotem, aby na końcu uświadomić nam, że zaledwie 7 procent przekazu to treść, a cała emocjonalna  otoczka to zasługa obrazu i w mniejszej części dźwięku.

Część druga dotyczyła gry świateł. Przedstawione zostały techniki, które mają na celu zmienić odbiór materiału za pomocą montażu, balansu bieli, a nawet makijażu. Ponadto dowiedzieliśmy się w jaki sposób manipulować oświetleniem, aby całość była przejrzysta i przyjemna dla oka. Przytoczono również przykłady perswazji w reklamach. Na zakończenie wyświetlono humorystyczny film, który przedstawiał jak powstają efekty dźwiękowe  w reklamie batonika.

Realizacja dźwięku to bez wątpienia skomplikowany proces. Nasi wykładowcy zdradzili nam tajniki pracy w programach do obróbki audio. Uświadomili nas, że pierwotnie nagrany dźwięk mocno różni się od jego finalnej formy. Wszelkie przestery, szumy i niedoskonałości zostają usunięte, a głos często zmodulowany. Przytoczono także film mający na celu ukazanie nam siły perswazji w rozmowie, początkowo zadając przechodniom pytanie o wiarę w przesądy, a następnie pozornie niedorzeczne, o sylwestrze wypadającym w piątek 13-ego. Ku zaskoczeniu widzów, duża część osób biorących udział w wywiadzie nie zwróciła na to uwagi, a ich odpowiedzi nie przejawiały żadnych podejrzeń. Duże znaczenie efektów dźwiękowych oraz ścieżki muzycznej zaprezentowano na przykładzie jednego filmowego ujęcia.

W czasie przerwy mieliśmy możliwość ujrzenia pracy w wozie telewizyjnym. W środku znajdowały się 2 fotele, a naprzeciwko nich dwa duże telewizory, podzielone na cztery i dwa ekrany. Poznaliśmy sekrety działania kamer „od kuchni”, pozwalając nam poczuć się jak prawdziwi dziennikarze. Mieliśmy również przyjemność korzystać z okularów wirtualnej rzeczywistości, w których braliśmy udział w grze zręcznościowej przy użyciu sensorów ruchu.

Ostatnim modułem warsztatów były podstawy dziennikarstwa prasowego. Nauczyliśmy się rozróżniać opinię od informacji oraz perswazję od manipulacji . Scharakteryzowano również lead i po krótce przedstawiono techniki dziennikarskie, a także błędy, których powinniśmy się wystrzegać. Na końcu skonfrontowano ze sobą dwa teksty na ten sam temat, aczkolwiek napisane w różny sposób.

Uczniowie:
Patryk Ilasz
Jowita Rybicka
Zuzanna Lenar
Julia Maciąg

Materiał filmowy z warsztatów

Galeria



Brak możliwości komentowania.