Proekologia – czyli jak sprzyjać zachowaniu równowagi w przyrodzie?

„Musimy nauczyć się dbać o środowisko, w którym mamy żyć.

Chodzi o to, czy nauczymy się tego na czas. „

David Gates

Każdy z nas jest maleńką cząstką świata, ale to, jak traktujemy otaczające nas środowisko, wpływa na ten świat, na nasze zdrowie i życie. Żyjemy w czasach, kiedy na skutek rozwoju cywilizacji i ingerencji człowieka, powietrze, woda, gleba są nieustannie zanieczyszczane, zagrożone są niektóre gatunki zwierząt i roślin, towarzyszy nam globalne ocieplenie, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, nadmierny hałas i smog.

Dlatego bardzo ważne jest to, aby kształtować nasze nawyki proekologiczne na co dzień. Wcale nie potrzeba do tego wielkich nakładów – wystarczą chęci i trochę kreatywności.

Do podstawowych zachowań proekologicznych należy:

  • Segregacja odpadów i recycling
  • Korzystanie z bardziej ekologicznych środków transportu
  • Sadzenie więcej drzew (zwłaszcza w miastach i jako izolacyjne pasy zieleni wokół zakładów przemysłowych) – rośliny wyłapują zanieczyszczenia
  • Korzystanie z odnawialnych źródeł energii (elektrownie wiatrowe, wodne, słoneczne)
  • Oszczędzanie wody (branie prysznica zamiast kąpieli w wannie, używanie zmywarki do naczyń).
  • Używanie ekologicznych środków czystości
  • Nie używanie jednorazowych reklamówek (zamiast tego korzystanie z wielorazowej torby na zakupy)

Ważne jest też to, aby dbać o swój zdrowy styl życia. Jest to jeden z filarów utrzymania naszego organizmu w dobrym stanie. Nie chodzi tylko o zdrowe odżywianie, ale zarówno o ilość przyjmowanego pokarmu i jego jakość. Należy też pamiętać o: aktywności fizycznej, odpowiedniej ilości snu, czy umiejętnym radzeniem sobie ze stresem. Ryzyko zapadalności na choroby zwiększa się także pod wpływem używek takich jak alkohol, czy palenie wyrobów tytoniowych.

Nasza szkoła promuje akcję proekologiczną, dlatego zachęcamy uczniów z klas 3b, 3c, 3e, 3f, 3g do wykonania ulotek o tematyce związanej z proekologią. Ulotki należy przekazać Pani prof. Annie Wójcik do końca marca (jedna ulotka na semestr). Prace zostaną sprawdzone pod względem merytorycznym i będą umieszczone w bibliotece szkolnej. Uczeń, który wykona ulotkę zostanie nagrodzony oceną z aktywności z chemii.

Brak możliwości komentowania.