Akademickie znów na Uniwersytecie

Kolejne zajęcia dla klas akademickich nie są już zaskoczeniem. Dobrze wiemy co nas tam czeka. Spora dawka matematyki, fizyki i informatyki, jakiej na normalnych lekcjach nie będzie. Dlaczego? Bo tu realizowane są tematy wykraczające – znacznie wykraczające – poza program szkoły średniej. A jednak dajemy radę! Bo warto. Zajęcia prowadzą dla nas świetni nauczyciele akademiccy i prawdziwi pasjonaci swoich dziedzin:

dr Renata Jurasińska (matematyka) – Katedra Dydaktyki Nauk Ścisłych
dr hab prof UR Mirosława Zima (matematyka w j. angielskim) – Katedra Równań Różniczkowych i Statystyki
prof Konstantinos Tatsis (matematyka w j. angielskim) – Uniwersytet Ioannina – Grecja

dr Grzegorz Tomaka (fizyka) – Centrum Dydaktyczno Naukowe Mikroelektroniki i Nanotechnologii
dr hab Jacek Polit (fizyka) – Centrum Dydaktyczno Naukowe Mikroelektroniki i Nanotechnologii
dr Piotr Potera (fizyka) – Katedra Fizyki Doświadczalnej

 

Każdy wyjazd na Uniwersytet budzi spore emocje, zwłaszcza jeśli chodzi o pierwszaków. Wszyscy wiedzą, że czekają ich niezapomniane wrażenia, bo zajęcia prowadzone są dynamicznie, przeplatane humorem i ciągle mamy poczucie, że wkraczamy w jakiś inny świat. Lepszy? Może. Na pewno rozwijający nas. Ciekawy dobór tematów, wykładów i ćwiczeń to też ważny aspekt wyjazdów. Kto słyszał o “metric spaces” lub “Quadratic equatious” czy “Nummerical expressions”?
Tak, tak, bo wykłady z matematyki są również po angielsku. Angliści z Kopernika, możecie być z nas dumni!
A fizyka? Czy może być jeszcze lepiej? Wykłady z dr. G. Tomaką to prawdziwa podróż w kosmos. Przy Jego darze opowiadania i tłumaczenia żadne struktury SIMS, półprzewodniki, lasery czy fotowoltaiki nie są nam straszne. Do tego laboratoria, pracownie fizyczne – gdzie i jak można lepiej zrozumieć fizykę jeśli nie poprzez samodzielnie wykonane doświadczenie? Zajęcia w małych grupach sprzyjają nie tylko dobrej komunikacji – uczeń-nauczyciel, lecz także są lepszym gruntem do indywidualizacji tego procesu jakim jest edukacja.

Efekty? Już są. Można by tu dużo pisać o świetnie zdanych egzaminach maturalnych czy losach absolwentów klas akademickich, ale chyba miało być o nas…

Niedawno odbył się I etap Ogólnopolskiej Olimpiady o Diamentowy Indeks AGH.  Mamy laureatów etapu okręgowego:
w zakresie matematyki:
A. Zagrobelna, D. Furgała, K. Głaz, M. Kubaka, Z. Buryło.
oraz w zakresie fizyki:
D. Furgała, M. Jagusztyn.

 

Uczniowie klas akademickich są również tegorocznymi finalistami XXXI Konkursu Matematycznego prof. J. Marszała:

D.Furgała, A. Zagrobelna, M Kubaka, K. Urbanek, Z. Buryło.

W tym miesiącu odbył się także II etap Wojewódzkiego Konkursu Wiedzy Technicznej “Sapere Aude”. Do finału zakwalifikował się Maciej Jagusztyn – z akademickiej, a jakże!

To jednak nie koniec działań podejmowanych przez klasę akademicką. Przykładem są matematyczne spotkania dla gimnazjalistów naszego powiatu. Bieżący rok szkolny jest już trzecim tego przedsięwzięcia. Zajęcia odbywają się w piątki o 14:30 w pracowni matematycznej im. prof. Franciszka Leji. Dobra sława tej inicjatywy sprawiła, iż Gimnazjum w Roźwienicy zwróciło się do naszej szkoły z prośbą o współpracę.
Kolejnym przykładem dobrej praktyki tej innowacyjnej klasy jest kółko matematyczne prowadzone w j. niemieckim. Na zajęcia Mathematik auf Deutsch uczęszczają głównie uczniowie klas Ih (akademickiej) i 3e (językowej). Jednak zaproszeni są wszyscy, którzy czują chęć nauki matematyki w języku Goethego. Zajęcia odbywają się w poniedziałek o godz. 13.10. Co tydzień spotykamy się, by przekonać się, że umiemy więcej.

Viva akademickie!

link