Archiwum

Misja matura

Doprowadza do stanu wrzenia. Wprawia w dygot. Nie pozostawia obojętnym żadnego trzecioklasisty – przed Państwem Matura.

Matura wzbudza skrajne emocje. Jedni uczniowie traktują ją jako pomost na wymarzone studia, zaś drudzy chcą przekroczyć magiczną granicę 30 procent. Większość jednak marzy, aby uzyskać 100 procent z egzaminu dojrzałości.

Po ponad dwóch tygodniach trwania matur, zebraliśmy opinie trzecioklasistów.
Jaka była matura? Łatwa czy trudna? Odpowiedzi są podzielone. Jak wiadomo w życiu nic nie jest czarne albo białe, występują odcienie szarości, którymi w maturalnej kwestii mogły być niejednoznacznie i niedokładnie sformułowane pytania.

MATEMATYKA: Zadania zamknięte były dość proste i logiczne. Wszystko można było wywnioskować ze wzorów i jeśli ktoś potrafi je zastosować, nie miał żadnych problemów. Natomiast wśród zadań otwartych ciężkie były zadania na dowód.

JĘZYK POLSKI: Matura z języka polskiego zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym była łatwiejsza niż zeszłoroczna. Tematy były w miarę proste i uważam, że nawet bez znajomości lektur uczniowie mogli sobie poradzić bez większych problemów.

WOS: Poziom rozszerzony był trudny, niedokładnie sprecyzowane pytania mijały się z sednem tematu. Szczegóły i jeszcze raz szczegóły, ale umówmy się, tego przedmiotu nie można zdać na wysokim poziomie opierając się jedynie na szkolnej podstawie programowej.

HISTORIA: Historia była dosyć przewidywalna, nie odczułam większego zaskoczenia, którego doznałam na maturze z WOS-u. Tzw. tematem przewodnim były stosunki polsko – litewskie.

BIOLOGIA: Jeżeli chodzi o biologię test był przyzwoity, lecz 2,5 godziny to znaczenie za mało żeby wszystko napisać i sprawdzić czy nie popełniło się błędów – większość z nich wynikała nie z braku wiedzy tylko właśnie czasu.

CHEMIA: Matura z chemii na poziomie rozszerzonym była bardzo trudna, pojawiło się zadanie, którego nie było w podstawie programowej.

Oczywiście są to opinie subiektywne. Czekamy na pozostałe głosy tegorocznych maturzystów odnośnie egzaminów.