Język szakala? Nie, nie – język żyrafy!

W dniu 30 listopada 2017 gościliśmy w naszej szkole panią Joannę Starzecką oraz panią Agnieszkę Kamińską z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Jarosławiu. Obie pracują jako psychoterapeutki. Będąc u nas, poprowadziły zajęcia w klasie 2B. Dotyczyły one przemocy i wzajemnych relacji.

Warsztaty rozpoczęły się przyjemną zabawą. Podając do siebie piłkę wzajemnie mówiliśmy sobie komplementy. „To nie jest wcale takie proste” – stwierdziła jedna z moich koleżanek. Zastanawialiśmy się dlaczego tak jest. Padły słowa: „Kiedy bliska osoba powie nam coś miłego nie traktujemy tego zbyt poważnie. Dzieje się to dopiero, gdy robi to ktoś kogo dobrze nie znamy”. Po wprowadzeniu miłej atmosfery przeszliśmy do nieco trudniejszej części zajęć.

Wiadomo, że rozmowa na temat przemocy nie należy do łatwych. Na początek wymieniliśmy jakie są jej rodzaje, a potem zastanowiliśmy się jak można pomóc ofiarom przemocy. Pytanie o pomoc zrodziło zarówno wiele pomysłów, jak i wątpliwości. Nie zawsze przecież możemy wesprzeć kogoś tak, jakbyśmy tego chcieli.

Na koniec jedna z pań prowadzących zajęcia zaproponowała nam pewną alternatywę. Zamiast używać języka, który jest w psychologii nazywany „językiem szakala” (język przemocy, pełny wzajemnego obwiniania się i gniewu) możemy spróbować mówić „językiem żyrafy” (język pozbawiony przemocy, skupiający się na naszych uczuciach). Naszym zadaniem w ostatnim etapie warsztatów była zamiana konkretnych cytatów z „języka szakala” na cytaty w „języku żyrafy”. Wszyscy byliśmy zgodni: było to najtrudniejsza rzecz, którą mieliśmy zrobić w ciągu tych dwóch godzin. Praca nad sobą kosztuje.

Czas spędzony z paniami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej z pewnością zostanie nam w pamięci na długo. Nie rozmawialiśmy co prawda na łatwe tematy, jednak miła atmosfera wprowadzona przez prowadzące, z pewnością ułatwiła nam otworzenie się. Zdecydowanie chcemy więcej!

Brak możliwości komentowania.