Wigilia na Pogórzu Przemyskim

Rajd naszego koła PTTK odbył się 16 grudnia 2011 r., kilkunastoosobową grupą wyruszyliśmy z Jarosławia. Dzień, z racji daty mający  być śnieżnym i mroźnym, okazał się, jak dotychczas pozostałe grudniowe dni, pogodny, słoneczny i przyjemnie wietrzny.

Po dojeździe do wsi Rybotycze razem z grupą uczniów z gimnazjum w Cieszacinie wyruszyliśmy żółtym szlakiwem na Kopystańkę (541 m. n.p.m.), gdzie zgodnie z tradycją o tej porze miała odbyć się symboliczna wigilia (na szczycie jej pierwsza część, czyli gwoli uściślenia – kolędy i podzielenie się opłatkiem).

Już po chwili marszu mogliśmy poczuć kilka kilogramów na butach więcej. Błotnista ścieżka, witając nas należycie, dodawała jedynie więcej uroku całej wędrówce. Po drodze odwiedziliśmy greckokatolicką cerkiew w Kopyśnie  pw. Opieki NPM, małą murowaną budowlę z zachowanym wewnątrz XIX wiecznym ikonostasem.

Z twarzami rozświetlonymi słońcem i owianymi jesiennym wiatrem, dotarliśmy w końcu na Kopystańkę. Spod krzyża umieszczonego na wzniesieniu dało się dojrzeć całą panoramę Pogórza, nawet  późną jesienią w brązowawych odcieniach raczącą pięknymi widokami.

Schodząc z powrotem do Rybotycz, skąd mieliśmy udać się busem dalej, mogliśmy usłyszeć odgłosy jeleni przebywających gdzieś w głębi lasu koło którego dane było nam przechodzić. Punkt następny – cerkiew św Onufrego w Posadzie Rybotyckiej, wieś nad Wiarem powyżej Rybotycz, przy szosie z Huwnik do Birczy.Murowana światynia, pochodząca z XV wieku, jest najstarszą zachowaną cerkwią w Polsce, a zarazem jedyną obronną. Dzień zakończyliśmy w Kalwarii Pacławskiej, pod zadaszeniem, przy ognisku, popijając barszcz i śpiewając przy akompaniamencie gitary.